Dział ten opisuje silniki spalinowe stosowane w spalinowych pojazdach trakcyjnych. Silniki spalinowe w odróżnieniu od silników elektrycznych są zdecydowanie bardziej rozbudowane i posiadają wiele układów niezbędnych do prawidłowej pracy silnika spalinowego dużej mocy.
Cały układ sterowania silnikiem spalinowym jest bardzo skomplikowany i wymaga stosowania wielu urządzeń pomocniczych, dlatego silniki spalinowe są droższe w budowie i eksploatacji od silników elektrycznych o porównywalnej mocy.
Zadaniem silników spalinowych jest zamiana energii cieplnej powstającej w wyniku spalania paliwa na energię mechaniczną. Moment obrotowy wału korbowego przenoszony jest na osie napędne w różny sposób, ale nigdy nie w sposób bezpośredni. Na drodze przenoszenia momentu znajduje się przekładnia.
Współczesne pojazdy spalinowe wyposażone są w silniki wysokoprężne (Diesla) dlatego tym silnikom poświecę uwagę. Klikając na poniższe odnośniki można znaleźć informacje o tym jak się dzielą silniki spalinowe, dowiedzieć się na jakiej zasadzie działają silnik dwusuwowy oraz czterosuwowy, poznać najważniejsze parametry i charakterystyki silników, poznać budowę silnika wysokoprężnego z układami pomocniczymi, a także dowiedzieć się trochę na temat prawidłowej eksploatacji silników.